Cestník

"M ě s t a   j s o u   k ř i ž o v a t k y   c e s t  a   z á k l a d y  c i v i l i z a c í"

Evropa Asie Amerika Austrálie Afrika

index > Amerika > San Francisco

San Francisco - americká elegance
California, USA

Jeden den v Chicagu - reportáž

Den první
Ze Sacramenta do San Francisca je cesta dlouhá 87 mil a vede rovinou. Ovšem jízda po dálnici trvá dlouho, kvůli dopravním zácpám. Označení města jako San Francisca však není úplně přesné, i když na dálničních cedulích to ta stojí. Ve skutečnosti se jedná o velkou asi 10milónovou aglomeraci rozloženou kolem zálivu - Bay. Aglomeraci tvoří několik velkých měst jako Oakland, San Jose a další. Celá oblast se nazývá Bay Area a San Francisco je pouze středem, který se nacházející na poloostrově mezi zálivem a Tichým oceánem.

Dálnice krátce před pobřežím Tichého oceánu ještě překoná jeden horský hřeben, a pak již klesá přímo k zálivu, který se nachází v mlžném oparu. My se rozhodujeme záliv objet ze severu, abychom mohli do San Francisca přijet po mostě Golden Gate (Zlatá brána). Další možnosti, jak se dostat do centra jsou po placených mostech (toll bridges) z Oaklandu. Po odpojení z mezistátní dálnice jedeme po noha mostech a náspech na kterých vede Hwy 37 až na dálnici 101. Ta projíždí kopcovitou kraji plnou vilkových čtvrtí až k tunelu. Po průjezdu tunelem se objevuje klenot města most Golden Gate. Nejlepší vyhlídka na most je z kopce, na který se dá vyjet po silnici, když se zahne hned za tunelem doprava. Z vyhlídky vidíme celý most jako na dlani. Je krásně vidět jeho červená barva kontrastující s bílým městem za sebou a temně modrým zálivem, z jehož vln vystupuje šedý ostrov s věznicí Alcatraz. Napravo od nás se rozprostírá nekonečná plocha Tichého oceánu, zde končí americký kontinent, dál už se nedá.

Vracíme se zpět na dálnici a přejíždíme Golden Gate (platí se mýtné 5 USD). V centru San Francisca je hustý provoz a my se jím snažíme prokličkovat Lombard Street, což je nejklikatější ulice světa. Nejdříve vyjíždíme do příkrého svahu, až se bojím, že to naše autíčko nevyjede. Navíc na každé křižovatce jsou do kopce značky STOP, takže musíme zastavit a znovu se rozjíždět. Hurá, konečně vrchol kopce, stojíme na hřebeni a skoro kolmo dolu před námi padá Lombard street. Zaleknuti z prudkosti kopce, chvilku nahlas uvažujeme zda jet či nejet, ale taxikář nalepený na našem zadním nárazníku to svým hlasitým troubením rozhodl za nás. Plni strachu sjíždíme klikaticí dolu. Naštěstí není moc dlouhá, jen jeden blok domu (asi 300m). Je to samá pravá a levá zatáčka, akorát ze šíleného kopce. Dole parkujeme a jdeme si  na rozklepaných nožičkách ulici vyfotit. Bohužel nám na fotce zaclání rodinka Mexikánců, tak jí máme i s nimi.

Snažíme se zajet k informačnímu středisku v centru města. San Francisco je celé položené na mnoha strmých kopcích a má tradiční šachovnicový systém ulic. Takže některé ulice vedou po vrstevnicích, zato jiné vedou přímo kolmo ke kopci. Takže jízda městem je samé nahoru a dolu a to do pěkných „krpálů“. V tomto auty ucpaném městě je problém najít parkování, a tak jsme rádi, když nacházíme garáž v ulici Mission, kde parkování stojí 2 USD/ hodinu a garáž se nachází kousek od Halidalie Plaza, kde se nachází jednak informační centrum města a také konečná místní tramvajky (cable car). V informacích mají otevřeno jen do 17.00, což těsně nestíháme. Tak sledujeme aspoň konečnou stanici, což je vlastně točna, kam tramvajka najede a tým tří zkušených stáčečů jí přetočí na druhou kolej. Jedna jízda tramvají stojí 3 USD a dá se zakoupit v budce vedle točny.

Výlet tramvají oželíme a radši procházíme suvenýry na ulici Powell a následně v Čínské čtvrti (China Town), do které se vstupuje překrásnou bránou. Pomalinku se začíná stmívat a krásné lampy se začínají rozsvěcovat.  Vracíme se tedy zpět k autu a po noha plných dálnicích se snažíme vykličkovat z Bay Arey k pobřeží Tichého oceánu do městečka Half Moon Bay, kde víme o kempu.

Den druhý

V noci není ani moc teplo, na to že jsme v Kalifornii. Asi to bude tím, že od Tichého oceánu fouká silný vítr, ale včera přes den bylo přes 30 stupňů Celsia, tak snad i dnes budou podobné teploty.
Rozhodli jsme se, že na tak krásné a příjemné město jako je San Francisco, jeden večer prohlídky nestačí, a že se musíme ještě vrátit a věnovat městu i dnešní den. Proplétáme se znovu systémem dálnic Bay Arey do San Francisca, kde našeho oře parkujeme ve stejné garáži jako včera, na ulici Mission nedaleko páté.

Svou prohlídku města začínáme, stejně jako včera, na konečné stanici tramvajky na Powell Street. Dnes tu na svezení tramvajkou čeká daleko více lidí než včera, ale my jsme odhodlání se tramvajkou projet. Tak nechávám Andrejku čekat dlouhou frontu a vyrážím ke statné černošce do budky (booth) koupit jízdenky (3 USD/ jízda) a do prodejny telefonů T-Mobile, pro plánek pokrytí. Obojí zvládám více než úspěšně a vracím se do dlouhé fronty, která skoro nepostupuje. Konečně jsme a řadě a nastupujeme. Stupátka jsou jen pro lidi bez batohu a my kteří ho máme musíme dovnitř do kabiny, kde je pěkná tlačenice a strojvedoucí a jeho korpulentní pomocnice se snaží do tramvajky nacpat ještě další lidi.

Tramvaj vyráží do příkrého kopce, a občas zastavuje na některé ze stanic, kde přistupují ještě další lidé. Připadám si jako z povídky Šimka a Grossmanna – Moje první jízda tramvají. Ještěže za toto utrpení nám korpulentní černoška zapomíná odtrhnout jízdenky, a tak je budeme moci večer prodat. Konečně vystupujeme na konečné tramvajky nedaleko přístaviště.

Golden Gate je zde jako na dlani a známá věznice Alcatraz co by kamenem dohodil. Největší atrakcí přístavu je Pier 39 (molo). Je to zábavní centrum plné obchodů se suvenýry a restauracemi. Hlavní a jedinou pořádnou atrakcí mola jsou obrovští tuleni vyhřívající se na dřevěných vorech. Čekal jsem zde párek tuleňů, ale jsou jich zde  desítky a jejich hlavní prací je obveselovat turisty laškováním a řvaním.

Andrejka ještě na molu nakupuje suvenýry, a pak míříme po pobřeží, abychom jsme se vyhnuli vysokým a hlavně strmým kopcům, (na jednom z nich stojí další z dominant města Požární věž – Fire Toner) až do bankovní čtvrti plné mrakodrapů, z nichž nejvyšší, nejznámější a nejpozoruhodnější je Pyramid Tower. To je zajímavý mrakodrap, který je dole nejširší a směrem vzhůru se zužuje až do  vražedné špice, která ční vysoko nad město.

Kalifornské sluníčko pálí  a při výstupech do strmých kopců je dost vedro. Z bankovní čtvrti je to hned kousek do Čínské čtvrti (china town), do které vcházíme méně turisticky atraktivními lokalitami. Není zde tolik turistů, ale zato je tu více Číňanů. Ti posedávají ve stínu stromů v místním parku, kde tvoří hloučky a hrají nějakou asijskou hru. Kolem parku jsou obchody s čínským oblečením. Mezi nimi i obchod s ručně šitými šaty. Jedná se spíše o umění než o krejčovství, a proto se ani nedivíme cenám šatů za 600 USD. To sice není naše cenová kategorie, ale krásná podívaná to určitě je. Znovu procházíme hlavní třídou čínské čtvrti ulicí Grant, kde opět obhlížíme suvenýry. Ty jsou zde opravdu levné (mikina fleece 12 USD a 3 trička s motivy San Francisca 10 USD).

Je po třetí hodině odpoledne a je čas se vrátit na konečnou stanici tramvajky, kde se Andrejka snaží prodat naše jízdenky a to úspěšně. Takže jsme tramvajkou jeli vlastně zadarmo. V garáži naštěstí hned nacházíme naše autíčko a je vychladlé, což je v kalifornském vedru velmi příjemné, hlavně když nemáme v autě klimatizaci, jako to má většina Američanů. A teď pryč od zálivu. Ale to není tak jednoduché, než po mnoha dálnicích a mostech objedeme záliv, tak přichází podvečerní špička a dálnice I-580, která míří pryč z města na východ je ucpaná. Dvě hodiny se posunujeme v koloně a paříme se v horku. Naštěstí pak uhýbáme z dálnice na Hwy 120, směrem na Yosemite national park.

Průvodce městem

San Francisco - tak toto označení však není úplně přesné, i když na dálničních cedulích to stojí. Ve skutečnosti se jedná o velkou asi 10milónovou aglomeraci rozloženou kolem zálivu - Bay. Aglomeraci tvoří několik velkých měst jako Oakland, San Jose a další. Celá oblast se nazývá Bay Area a San Francisco je pouze malým středem, který se nacházející na poloostrově mezi zálivem a Tichým oceánem.

Golden Gate
klenot města
Nejlepší vyhlídka na most je z kopce, na který se dá vyjet po silnici, když se zahne hned za tunelem doprava. Z vyhlídky vidíme celý most jako na dlani. Je krásně vidět jeho červená barva, kontrastující s bílým městem za sebou a temně modrým zálivem, z jehož vln vystupuje šedý ostrov s věznicí Alcatraz. Napravo od nás se rozprostírá nekonečná plocha Tichého oceánu, zde končí americký kontinent, dál už se nedá.
platí se mýtné 5 USD

Lombard Street
nejklikatější ulice světa
Padá kolmo dolu před námi. Naštěstí není moc dlouhá, jen jeden blok domu (asi 300m). Je to samá pravá a levá zatáčka, akorát ze šíleného kopce.

Tramvajka (cable car)
Konečné stanici tramvajky na Powell Street. jízdenky (3 USD/ jízda) Tramvaj vyráží do příkrého kopce, a občas zastavuje na některé ze stanic, kde přistupují ještě další lidé. Tramvaj je tak nacaná, že si připadám si jako z povídky Šimka a Grossmanna – Moje první jízda tramvají.

Pier 39

Požární věž (Fire Tower)
To je další z dominant města. Vypíná se vysoko na kopci nad bankovní čtvrtí, která je plná mrakodrapů, z nichž nejvyšší, nejznámější a nejpozoruhodnější je Pyramid Tower. To je zajímavý mrakodrap, který je dole nejširší a směrem vzhůru se zužuje až do  vražedné špice, která ční vysoko nad město.

Čínská čtvrť (china town)
Do  ní se vstupuje překrásnou bránou. A dál už je vše čínské. Všude restaurace a obchůdky se suvenýry. Ty jsou zde opravdu levné.